Peperiksaan

Portal Peperiksaan.net adalah sebuah laman web tentang pendidikan yang merangkumi peperiksaan UPSR, PT3, SPM, STPM, STAM, Diploma, Ijazah, Sarjana & PHD.

Jumaat, 28 Oktober 2022

Nota Novel Bima Sakti Menari (Komsas Tingkatan 5)

Nota Novel Bima Sakti Menari (Komsas Tingkatan 5). Adakah anda calon SPM 2022? Sudah baca bab ke bab novel Bima Sakti Menari? Panduan buat anda khususnya pelajar Tingkatan 5 yang bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Untuk pengetahuan, Novel Bima Sakti Menari adalah merupakan novel Komsas Tingkatan 5 daripada karya Md Nizar Parman yang telah digunakan pakai pada tahun 2016 hingga tahun 2021 bagi Zon 3 iaitu negeri Terengganu, Kelantan, Melaka dan Pahang. Berikut adalah nota lengkap novel Bima Sakti Menari sebagai rujukan buat pelajar.

Nota Novel Bima Sakti Menari (Komsas Tingkatan 5)

Nota Novel Bima Sakti Menari (Komsas Tingkatan 5)


Berikut dikongsikan adalah maklumat tentang nota novel Bima Sakti Menari Komsas Tingkatan 5 yang merangkumi sinopsis, bab ke bab, tema, persoalan dan sebagainya.

Sinopsis Silir Daksina


Novel Silir Daksina mengisahkan dengan Haiqal berbekalkan sebuah manuskrip lama yang diterima daripada seorang gadis berbangsa Cina yang tidak dikenalinya telah pergi ke kampung  halaman ayahnya, Abdullah Kayan. Haiqal dilahirkan di kampung itu sebelum menetap di Kuala Terengganu. Manuskrip yang separuh jalan itu menarik minatnya untuk mengenali ayahnya dengan lebih dekat walaupun mendapat tentangan daripada uminya yang seolah-olah mahu melenyapkan nama Abdullah Kayan dalam hidup Haiqal.

Kehadirannya di Kampung Seri Purnama diterima dengan baik oleh masyarakatnya. Di kampung itulah dia mula membongkar kehidupan sebenar ayahnya melalui orang-orang yang rapat dengan ayahnya. Watak-watak yang dilukiskan oleh ayahnya dalam manuskrip lama itu seolah-olah cerminan watak-watak sebenar yang wujud di kampung itu.

Abdullah Kayan bukan hanya penggiat aktiviti kebudayaan di kampung itu, malahan beliau merupakan seorang guru yang aktif menulis sehingga pernah mewujudkan Aksara di kampungnya. Oleh sebab kecintaannya terhadap bidang itu, beliau sanggup meninggalkan keluarganya di Terengganu dan berpisah dengan Haiqal. Perjuangan itu kini diwariskan kepada Haiqal. Mampukah Haiqal melaksanakan hasrat ayahnya itu?

Tema Silir Daksina 


Novel Silir Daksina membawa tema kekeluargaan. Konflik keluarga yang dialami oleh Haiqal berpunca daripada perceraian ibu bapanya menyebabkan dia dipisahkan olh ibunya daripada ayah kandungnya iaiu Abdullah Kayan.

Persoalan Silir Daksina 


1. Sikap tidak bertolak ansur antara suami dengan isteri akan menyebabkan berlakunya penceraian.

Tan Sri Muhaimin terpaksa menerima kenyataan bahawa Maryam ialah seorang pengembara dunia yang ingin akan kebebasan dan tidak boleh di ikat.

2. Penceraian antara suami dengan isteri menyebabkan anak-anak menjadi mangsa kerana kehilangan kasih sayang.

Selepas bercerai, Tan Sri Muhaimin memainkan perana untuk mendidik dan membesarkan Muhammad Taufik manakala Tuan Maryam meneruskan impiannya untuk menyelamatkan dunia.

3.Sikap tamak dan dendam mengakibatkan seseorang itu terjebak dalamperbuatan jenayah.
Sikap tamak dan dendam ato &ohann *rlington'Ma!id terhadap )an SriMuhaimin menyebabkan beliau sanggup mengupah pen!enayah untukmen%ulik dan men%ederakan Muham

Nilai Murni Silir Daksina 


1. Kasih Sayang

Haiqal amat menyayangi umi dan walidnya walaupun dia tahu bahawa walidnya bukan bapa kandungnya.

2. Keprihatinan

Ai Ling bertanya khabar gurunya apabila mendapati kesihatan gurunya tidak seperti dahulu.

3. Amanah

Tauke Ong menjaga amanah yang diberikan oleh arwah cikgu Abdullah sebelum Haiqal tiba di Kampung Seri Purnama.

4. Baik Hati

See Hwa akan membantu Haiqal walau apa sahaja yang dia usahakan.

Pengajaran Silir Daksina 


1. Kita mestilah menyayangi ahli keluarga kita terutamanya ibu dan ayah kerana mereka telah banyak berkorban untuk kita

Haiqal amat menyayangi ahli keluarganya meskipun dia mendapat tahu bahawa walidnya bukan bapa kandungnya dan Nurul Asiyah hanyalah adik tirinya. 

2. Kita wajarlah prihatin tentang keadaan orang yang berada di sekeliling kita

Ai Ling bertanya tentang kesihatan gurunya apabila mendapati badan gurunya semakin kurus dan urat-urat di kepala gurunya timbul. 

3. Kita perlulah tabah dan cekal dengan ujian yang dihadapi dalam hidup

Ayah Haiqal seorang yang cekal dan tabah apabila dia tidak berjaya membawa anaknya, Haiqal tinggal bersamanya di Kampung Seri Purnama. 

Download Nota Novel Bima Sakti Menari Tingkatan 5


Untuk dapatkan bab ke bab novel Bima Sakti Menari dengan lengkap, anda boleh muat turun dalam bentuk PDF melalui pautan di bawah :

Klik : NOTA SILIR DAKSINA

INFO BERKAITAN :

● Nota Novel Songket Berbenang Emas (Komsas Tingkatan 5)
● Nota Novel Silir Daksina (Komsas Tingkatan 5)
● Nota Novel Tirani (Komsas Tingkatan 5)

Selamat menduduki peperiksaan SPM dan moga memperolehi keputusan cemerlang.

2 ulasan:

  1. atas tulis bimasakti menari ,nota semua Silir Daksina ni kenapa??

    BalasPadam
  2. kate novel bimasakti menari...tapi asal novel silir daksina

    BalasPadam